Když v září loňského roku sněmovna přistoupila na pozměňovací návrh Senátu k novele zákona o pozemních komunikacích a odmítla zvýšení rychlosti na vybraných úsecích na 150 kilometrů v hodině, zdálo se, že příznivci rychlejší jízdy po českých dálnicích se s tím budou muset smířit. Zvlášť, když prezident Zeman vyhlašoval, že by takové zvýšení rychlosti stejně vetoval, a proti byl i ministr dopravy Dan Ťok. Povedlo se prosadit jen zvýšení rychlosti z 90 na 110 km/h na vybraných, pravidla čtyřproudových úsecích silnic první třídy.
Stotřicítka zůstává
Ale už 9. prosince to ODS navrhla znovu prostřednictvím pozměňovacího návrhu k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, která primárně řešila provoz vozítek segway a viditelnost chodců mimo obce. Návrh ale sněmovna zamítla, ačkoli v podstatě ten samý před časem poslala sama do Senátu. Dle předpokladu Senát nenavrhl změnu vlastního usnesení a novelu v lednu schválil beze změn. Stále tak platí limit 130 km/h, samozřejmě na českých dálnicích zdaleka ne všude.
Ne modrá, zelená je dobrá
Papírově jsme od ledna dostali jako dárek několik set kilometrů nových silnic, ale k jásotu není důvod. To jen Ředitelství silnic a dálnic přejmenovalo původně rychlostní silnice na dálnice a vyměnilo asi 500 dopravních značek. Jen tato legrace stála asi 4 miliony korun, ale tím náklady nekončí. Od ledna totiž máme také novou značku označující dálnici. Místo starého modrého obdélníčku máme nově zelený čtvereček. Kolik bude tato tabulková šaráda na všech starších dálnicích stát ŘSD nesdělilo. Protože bývalé rychlostní silnice nejen povyšovaly na úroveň dálnic, ale některé také ponižovaly na úroveň silnic 1. třídy, nevinná změna označení bude stát i další peníze, a to výpadek z mýtného v řádu desítek milionů korun.
Silnice 1. tříd? Je to na krajích
Zdá se, že v letošním roce tak na řidiče čeká jen avizované zvýšení rychlosti na některých silnicích prvních tříd. Otázkou je, kdy, zatím 110 funguje jen na několika úsecích z avizovaných více než 20. Pro každý jednotlivý úsek musí totiž změnu rychlostního limitu ještě schválit příslušný kraj a musí se nainstalovat další nové značky. Zdálo by se logické použít ty staré z původních rychlostních silnic, ale to bychom nebyli v Čechách. Místo obdélníčku bude kolem auta čtvereček a kreativitu ministerstva dopravy zaplatí daňoví poplatníci.
Letos se na žádné pozitivní změny v rychlosti na českých dálnicích těšit nemůžeme, spíše naopak. Rekonstruované úseky budeme i nadále projíždět maximálně osmdesátkou a nebude jich málo.