Fotit se musí
V lednu letošního roku se zásadně změnila pravidla pro povinné prohlídky na stanicích technické kontroly. Cílem změn bylo zabránit podvodům s prohlídkami, které se konaly jen na papíře. Proto byla nařízena povinná fotodokumentace každého kontrolovaného automobilu. Auto musí být vyfocené z více stran, musí být zachycen i výrobní štítek a VIN kód. Možná byste si řekli, že na to stačí šikovný program, ale v pravidlech je, že fotografie musí jasně dokumentovat, že byly pořízeny v konkrétní stanici. Pak je musí technik nahrát do Centrálního informačního systému STK a stanice musí fotografie pět let archivovat. To vše znamenalo nákup nových fotoaparátů (podle nařízení ministerstva s rozlišením minimálně 5 Mpx) a úložišť dat, tedy vyšší náklady a zdražení cen za služby STK. Navíc se všechny kontroly řádně prodloužily, takže nejhmatatelnější změnou STK pro zákazníky je více peněz za horší služby.
První týdny provozu nového systému navíc provázely zmatky a, jak je u nás neblahým zvykem, chybující informační systém. Technikům se občas nedařilo vůbec do systému přihlásit, v systému jim chyběly údaje o dříve provedených prohlídkách, program se přehlcoval daty a neuměl rozlišit duplicitní přidělení známek, občas celý systém spadl. Technici navíc byly nuceni postupovat metodou pokus-omyl, protože ministerstvo dopravy nevydalo včas příslušné metodické pokyny. Nepřipomíná vám to jiné státní projekty, třeba Registr vozidel?
Každopádně se zdá, že zámět zpřísnit kontroly, zatím funguje. Technici se tak bojí sankcí, které jsou teď přísnější, že všechny kontroly dělají přesně podle předpisů. Navíc jim špatně provedená kontrola může i zničit pracovní kariéru, protože vedle pokuty jim hrozí zákaz práce na stanici technické kontroly až na pět let.
Upravená auta mají leckdy smůlu
Přísné dodržování pravidel pociťují výrazně majitelé různě upravených aut. Zatímco dřív jim úpravy při kontrole skoro vždy prošly a technik je propustil s doporučením, jak auto opravit, teď nepovolené změny znamenají automaticky stopku. Zatímco dřív prošly třeba i jiné rozměry kol či pneumatik nebo upravené výfuky, i když je majitelé neměli zapsány v technickém průkazu, teď prostě známku na SPZ nedostanou. Mimochodem – nelepí se už dvě známky, ale je jedna – oranžová. Podstatně přísnější jsou také kontroly emisí, včetně diagnostiky. Podobné problémy mohou zavinit i další úpravy, jako například snížení podvozku, sportovní úpravy (pružiny, tlumiče, pětibodové sedačky), nevhodné vybavení interiéru nákladních aut (např. rychlovarné konvice či přidané poličky) nebo jiný typ brzd, než máte v technickém průkazu.
A tady nastává další problém – při prohlídce se kontroluje taky řídicí jednotka, resp. jeden její parametr, tzv. Readiness Code. Většina lidí si totiž před STK nechá své auto zkontrolovat v servisu,což je provázeno také vynulováním závad v paměti řídicí jednotky, ale to ovlivní i Readness Code, takže jedete-li na prohlídku hned po servisu, údaje v Readness Code ještě nejsou obnoveny, to chce najet pár kilometrů. Problémy byly i u nákladních aut. Ministerstvo reagovalo pokynem, že do poloviny roku mají být technici shovívaví. Ale kdo ví, co bude pak.