Prazsky_okruh

Letos uplyne již osm let od původního termínu dokončení Pražského okruhu. Praha měla být zbavena tranzitní dopravy a centru se mělo ulevit. Zatím je z plánovaných zhruba osmdesáti kilometrů dokončeno jen 40,5 km a zácpy třeba na pražském Spořilově a dalších místech hlavního města jsou dál na denním pořádku. Skoro se zdá, jakoby se s plánovanými úseky nedělo vůbec nic.

Mnoho hlasů proti

Zásadně chybí hlavně spojení D1 s hradeckou dálnicí D11, čehož důsledkem jsou dlouhé kolony na příjezdu pod D1 do Prahy ve směru od Brna a dále na Jižní spojce, kdykoli nastane na trase sebemenší problém. Stejně tak chybí úseky mezi Ruzyní a Satalicemi. Synonymem pro nedokončené části okruhu jsou na jihovýchodě Běchovice a na severu Suchdol. Obě městské části Prahy s navrženou trasou nesouhlasí a dělají vše proto, aby výstavba nezačala. A nejen tyto dvě části, nesouhlasí ani další radnice. Proti navržené trasa se dokonce brání i žalobou.

Problémem je, že od doby, kdy projektanti okruh poprvé nakreslili, uplynulo více než 50 let a tam, kde kdysi byla pole, jsou dnes velké obytné celky. A jejich obyvatelům se vidina dálnice pod okny samozřejmě nelíbí. Objevují se tak jak nápady na zcela nové trasy, které by šly mimo zastavěné oblasti, tak různá provizorní řešení, většinou vyvolávající pro změnu protesty sousedů těch, která taková řešení navrhují. Nic z toho ale nevede ke kýženému cíli, tedy kompletního prstenci rychlostních silnic mimo hranice Prahy. A navíc by to znamenalo další odsunutí realizace o deset a možná i patnáct let.

I na hotových úsecích hrozí zdržení

Ani dokončené úseky ale nefungují zcela bez potíží. Jakýkoli problém – nehoda, údržba či jen spuštěný alarm v tunelu a kolona vznikne raz dva. „Nedávno jsem spěchal s manželkou na letiště. Chtěl jsem se vyhnout zácpám v Praze a tak jsem jel po Pražském okruhu. Najednou se ale mezi tunely objevila stopka a dlouhé minuty jsme stáli, než přijela policie a zjistila, že alarm se spustil kvůli neupevněné plachtě na korbě jednoho z kamiónů. Letadlo jsme málem nestihli,“ sděluje své zkušenosti s okruhem Tomáš z Úval.

Navíc si řidiči nákladních aut dost často cestu z okruhu třeba na D11 zkracují po silnicích nižších tříd, takže místo úlevy paradoxně některým obcím přinesl okruh jen další dopravní komplikace. Dokončení úseku kolem Běchovic se stále více vzdaluje. Zatím poslední informace ministerstva dopravy hovoří o jeho zprovoznění v roce 2024. Se severními úseky to vypadá zřejmě ještě hůř. Projektu vůbec nepomohlo půlroční bezvládí na pražském magistrátu, ani koaliční kočkopes, kdy co strana v koalici, to jiný názor. Nezbývá než doufat, že se kompletního Pražského okruhu někdy dočkáme, ale kdy, to si dnes nedovolí odhadnout asi vůbec nikdo.

Potřebujete další informace?

Chcete znát cenu přepravy? Vědět, kde se právě nachází vaše zásilka? Dejte nám vědět.

Kontaktujte nás

Jak nás poznáte?

Docela snadno. Mluvíme s vámi a věci máme pod kontrolou.

Máme
individuální
přístup

Jsme
česká
firma

Vymyslíme
nejlepší
řešení

Reference
zašleme
na vyžádání

Stavíme
základy
na důvěře