Zdroj: Česká televize

Zdroj: Česká televize

Pokud bydlíte v okolí Prahy, třeba v Říčanech, zřejmě se vám při pohledu na kamion dělá rudo před očima, ale podobných obcí je mnohem víc. To, že se nejedná o marginální problém, potvrzuje fakt, že v letošním ročníku ankety Ropák roku se umístil ministr dopravy Dan Ťok na druhém místě, a to „za přípravu dokumentu Koncept přípravy Systému elektronického mýta po roce 2016, ve kterém se bez veřejné diskuze a s použitím zavádějících tvrzení odmítá do roku 2019 rozšířit zpoplatnění silnic nižších tříd ke stávajícím téměř 1 400 km vybraných silnic a dálnic, ačkoliv by se tím mohla zvýšit bezpečnost na tzv. objízdných trasách a zamezilo by se významným negativním vlivům na zdraví obyvatel dotčených obcí, které mají dosud jen velmi omezené možnosti se bránit“.

Problémy jsou všude

Nejedná se ale jen o okolí hlavního města. Na negativní praxi, kdy kamiony objíždí kvůli úspoře peněz za mýto placené úseky po silnicích nižších tříd, které jsou pro tranzitní kamionovou přepravu naprosto nevhodné, doplácejí obce po celé republice. Patří sem třeba Klimkovice, Náchod, Frýdek-Místek, Planá nad Lužnicí a řada dalších. Důsledkem je zhoršení ekologické situace, zničené silnice, mosty, chodníky a často i domy v okolí přetížených silnic. A vyšší počet nehod. Tragickou dohru mělo třeba objíždění mýta ve Studénce, kde se polský kamion srazil s Pendolinem.

A pokud už se některé obci podaří prosadit zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun, většinou se problém jen přemístí jinam. Příkladem je uzavření silnice z Prosenic do Kozlovic na Přerovsku. Zatímco obyvatelé těchto dvou obcí si konečně oddechli, sousedy tím dost naštvali. Doprava se totiž jen přesunula na trasu Tučín – Pavlovice – Želatovice, jejichž vedení už se zákaz prosadit nepodařilo.

Ministerstvo dopravy od ledna 2016 přišlo s novou dodatkovou značkou TRANZIT, která by měla vjezd kamionů do obcí v blízkosti dálnic zakázat a donutit tak řidiče kamionů, aby se nevyhýbali úsekům s mýtem. Ač se ve zkušebním provozu na trase mezi hraničním přechodem se Slovenskem v Lanžhotě a Brnem (silnice II/ 425) údajně osvědčila, ještě před platností nové vyhlášky úspěšnost této značky relativizovala policie, podle níž se bude velmi těžko prokazovat, že řidič něco porušil. Ostatně, řidiči jsou v tom většinou nevinně, k objíždění mýtných úseků je údajně nutí dopravci, aby ušetřili.

Neřešený je obdobný problém i tam, kde dálnice zatím vůbec není. O kamionech by tak mohli své vyprávět třeba v Lovosicích, Olbramovicích či dalších městech a obcích bez obchvatů.

Mají obce šanci na změnu?

Zatím se jediným účinným způsobem, jak vyhnat kamiony ze silnic, které pro těžké vozy nejsou stavěné, jeví zavedení mýta na silnice nižších tříd. Vzhledem k tomu, jak se stát pere s tendrem na provozování stávajícího mýtného systému, je toto řešení zřejmě v nedohlednu. Otázkou je, kdy se obyvatele dalších obcí naštvou tolik, jako třeba v Náchodě či Frýdku-Místku, kde se uskutečnily jedny z posledních blokád. Pokud by se k něčemu podobnému odhodlali třeba ve výše zmíněných Říčanech v pátek odpoledne, stála by půlka Prahy. Třeba by se pak politici konečně rozhoupali a začali problém řešit.

Potřebujete další informace?

Chcete znát cenu přepravy? Vědět, kde se právě nachází vaše zásilka? Dejte nám vědět.

Kontaktujte nás

Jak nás poznáte?

Docela snadno. Mluvíme s vámi a věci máme pod kontrolou.

Máme
individuální
přístup

Jsme
česká
firma

Vymyslíme
nejlepší
řešení

Reference
zašleme
na vyžádání

Stavíme
základy
na důvěře