D1

Nejstarší a nejdelší dálnice u nás je D1. Ač je to dálniční babička, stále ještě není dokončená. Zahájení posledních chybějících úseků výstavby z Říkovic do Přerova a z Přerova do Lipníku nad Bečvou může být navíc zpožděno až o tři roky kvůli diskutovaným problémům s EIA (posudek vlivu stavby na životní prostředí). Než ji tedy stát stačil dostavět, už se začala ve starších úsecích skoro rozpadat. Její uživatelé ji dlouhé roky důvěrně označovali jako tankodrom.

Co jezdím po dálnici do Brna a zpět do Prahy, a to už je více než 20 let, nepamatuji se, že bych D1 někdy projela bez jediné uzavírky,“ říká Hanka z Prahy, která jezdí na Moravu služebně velmi pravidelně. Dlouhé roky se vždy jen opravovalo to nejnutnější, ale zásadní rekonstrukce se neustále odkládala. Vyježděné koleje, nebo naopak úseky s panely, kde šlo při rychlejší jízdě o zdraví chrupu, byly pro „dálnici“ typickými znaky.

Modernizace v plném proudu

Ale protože se plánovaná životnost 160 kilometrového úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou blížila svému konci, přistoupilo Ředitelství silnic a dálnic k rozsáhlé modernizaci, včetně rozšíření a zpevnění krajnic. Dálnice je rozšiřována z původních 26,5 m na 28 m. Opravují se i dálniční mosty, jejichž naprostá většina je v havarijním stavu. Rekonstrukce postupuje po úsecích dlouhých 3 až celých 15 km.

Zatím byly zprovozněny celkem čtyři úseky: Šternov – Psáře, Loket – Hořice (oba dokončeny na podzim 2014), Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš (oba dokončeny v loňském roce). Momentálně se modernizují úseky mezi Hvězdonicemi a Ostředkem, mezi exitem Psáře a Souticemi, od Měřína k exitu Velké Meziříčí západ., Velká Bíteš – Děvět Křížů a Ostrovačice – Kývalka. Teoreticky by rekonstrukce posledního úseku měla být zahájena v roce 2018, prakticky to ale není jisté. Jak už to bylo u prvních úseků, stačí, když se v rámci výběrového řízení jedna ze stavebních firem začne odvolávat a vše se může protahovat o měsíce i roky.

Jednou to skončí. Nebo zase začne?

Modernizace už má teď dost velké zpoždění – na konci roku 2015 měla být zhruba ve své polovině, ale není dokončeno deset či jedenáct úseků, ale jen čtyři. Původně plánovaný termín podzim 2018 je jen velmi těžko uvěřitelný. A tak se dál řidiči prodírají třeba i deseti kolonami za jediný den, protože na D1 se nejen rekonstruuje, ale často taky bourá. A konec je v nedohlednu. „Mám 10 let do penze. Jsem zvědavá, jestli tu dálnici projedu bez uzavírek za tu dobu aspoň jednou,“ směje se trochu smutně paní Jana. A my se obáváme s ní. Až se dokončí současná modernizace, bude už zřejmě zralý na opravy úsek mezi Kývalkou a polskými hranicemi. Horor jménem D1 tímto tempem asi hned tak neskončí.

Potřebujete další informace?

Chcete znát cenu přepravy? Vědět, kde se právě nachází vaše zásilka? Dejte nám vědět.

Kontaktujte nás

Jak nás poznáte?

Docela snadno. Mluvíme s vámi a věci máme pod kontrolou.

Máme
individuální
přístup

Jsme
česká
firma

Vymyslíme
nejlepší
řešení

Reference
zašleme
na vyžádání

Stavíme
základy
na důvěře